Monday, June 15, 2009

Jom kita masuk dapurr....


MMM...hihihi...ptg Jumaat kita dah pegi dusun durian..durian pun dah beli..so nk buat apa dengan durian ni yer...hihihi mmmm..apa yer...apa kata kita buat minum petang roti jala..roti jala dimakan bersama dengan pengat durian nih...kalau dekat Melaka panggil pengat durian atau boleh gak panggil air gula durian....hehehe
Rasanya semua orang tahu buat roti jala dan cara-cara buatnya kan....aku nak ambil gambar cara-cara penyediaannya tu sebab aku sorang-sorang..so tk yah lah susah nk tangkap gmbr..leceh plak...hihihi..so aku bagitau je la yer bahan-bahannya. Ini kepada sesiapa yang tk tahu la..sapa yang tahu tu ok kot....hik hik hik. Bahan-bahannya adalah:-
600gm tepung gandum
sedikit garam
sedikit minyak (bubuh la sedudu jer supaya tk melekat sgt dkt kuali. siapa yang ada non-stick kuali tu tk yah la nooo..)
telur sebiji
kalau suka roti jala tu warna kuning bubuh la kunyit kalau tk suka nk kaler hijau buatlah air daun pandan dan letak sikit pewarna hijau..sikitt jer tauu!!...
tapi..apa yang paling penting...heheheh tu acuan roti jala yang banyak lubang2 tuh .. hihih tanpa tu tk jadi la roti jala nnti jadi kuih ketayap plak..kekekek..
Setelah berdiri dengan gagahnya dkt tepi dapur..hahaha..dapatla hasil roti jala aku yang ini...


Ini la roti jala yang dapat dihasilkan oleh aku daripada pukul 10am berdiri kekekek.....Okay sekarang ni kita buat plak pengat durian..mmmm yang ni lagi senang kot..nk tunjuk gak ker?..rasanya tk yah la kan..suma orang tahu buat...budak sekolah darjah 6 pun tahu....hihihi tp pengat durian aku tk suka bubuh santan..aku suka susu carnation yang cair tuh..santan tu bubuh sikit jer...pengat ni aku tk letak pun gula pasir sbb ye la kena kurang kan gula..zaman sekarang ni kan sana sini kencing manis..so kurangkn pengambilan gula...jadi kau letak jer gula merah..tu jer...so jadi rasanya manis2 buah jer...dn tk lemak sangat...hik ihk hik


Ha..dah siap.....boleh lah mkn...tp aku letak dalam mangkuk tingkat..nak bawa gi rumah wan...



Kah kah kah tetiba ja masukkan gambr nih..apa la aku nih..dah tk de keje bebenor la nih...hahaha....giler....kekeke...sabtu ni kita mkn nasi ayam yer....mm dah lama tk masak nasi ayam....

Akhirnya dah siap-siap sumanya...ha..dah boleh bawa gi rumah wan antarkan makanan. mmm..saja je pun....saja datang jalan-jalan gi rumah wan..sambil tu bawakan lah makanan nih...hehehe.... ini la aktiviti aku ni sejak duk kampung....mcm2 nak buat..bukan ada orang mkn pun...tp aku buat jer..buat lebih sedekah je dkt jiran2....hik hik..tp weekend adik beradik balik...hihihi..tk la bazir....adagak org makan..kui kui...